top of page

CO-CREATIE IN BEELD

  • Foto van schrijver: M.J. De Vries
    M.J. De Vries
  • 26 jun
  • 2 minuten om te lezen


Al snel werd duidelijk dat er ruimte moest zijn voor beweging: in houding, in stijl, in toon. Niets vast, alles open. (Foto: Pien van Beek)
Al snel werd duidelijk dat er ruimte moest zijn voor beweging: in houding, in stijl, in toon. Niets vast, alles open. (Foto: Pien van Beek)

VAN SOLO NAAR TRIO

Ik werk vaak alleen met mijn klant aan het concept van een fotoserie. Gesprekken, ideeën, associaties – en dan bouw ik een stijl die klopt met wie iemand is. Maar soms komt er iets voorbij dat verder gaat dan dat.

Bij Karin gebeurde dat.


SPARREN MET RUIMTE

Dit keer was het geen tweegesprek, maar een driehoek: Karin, ontwerper Marleen, en ik. We begonnen met een gezamenlijke sparringsessie. Marleen leidde het ontwerpproces, ik haakte aan met observaties uit mijn gesprekken met Karin. Al snel werd duidelijk dat er ruimte moest zijn voor beweging: in houding, in stijl, in toon. Niets vast, alles open.

Marleen wilde beeld waarmee ze kon spelen – knippen, plakken, tekenen. Karin wilde zichtbaar zijn in al haar rollen: denkend, doend, observerend, verbindend. En ik wilde foto’s maken die dat allemaal mogelijk maakten zonder iets dicht te zetten.


DE KRACHT VAN DE DISRUPTOR

Ik stelde voor om te fotograferen in de Disruptor, bij Eindhoven Engine. Een plek vol variatie in licht en sfeer. Met dank aan communicatieadviseur konden we daar terecht. Binnen een paar uur bouwden we in wisselwerking met de ruimte een serie beelden die net zo veelzijdig werden als het proces zelf.

Een plek vol variatie in licht en sfeer. (Foto: Pien van Beek)
Een plek vol variatie in licht en sfeer. (Foto: Pien van Beek)

PINGPONGEN TOT HET KLOPT

Wat ik bijzonder vond: het effect van de beelden op het ontwerp. Marleen gebruikte de foto's om verder te bouwen aan de huisstijl van Karin. Nieuwe ideeën ontstonden. En dat gaf mij weer nieuwe input. We pingpongden door. Niet met een strak plan, maar met nieuwsgierigheid als leidraad.


NIETS STAAT VAST

Dat maakt deze samenwerking zo waardevol: het proces ís het resultaat. Co-creatie betekent dat niets vaststaat – en juist daardoor komt er iets verrassends uit.

En dat nieuwe merk van Karin? Dat komt binnenkort uit de doos. Ik ben net zo benieuwd als jij.


Werk je zelf aan een nieuwe richting of merkidentiteit? Misschien helpt het om samen beeld te maken dat niet vastligt — maar beweegt met wie je bent.

Comments


bottom of page