DE BESTE FOTO MAAKTE IK TOEN IK DACHT DAT DE SHOOT VOORBIJ WAS
- M.J. De Vries
- 23 apr
- 3 minuten om te lezen
Bijgewerkt op: 29 apr
“A portrait is a collaboration – it’s about the relationship between the photographer and the subject.”— Diane Arbus
Een tijd geleden fotografeerde ik de directeur van een culturele organisatie. Ik had ruim de tijd – anderhalf uur – wat zeldzaam is in mijn werk. Maar die ruimte werkte tegen me.
Ik kwam binnen met een plan zo gedetailleerd dat het elke spontaniteit smoorde. Flitsers, hoeken, lichtplannen, meerdere settings – alles zat klaar in mijn hoofd. Alleen... daar was het model niet op voorbereid. En eerlijk? Ik voelde het ook niet echt.
ALS PLANNEN TEGEN JE GAAN WERKEN
Het licht in het gebouw werkte niet mee. Elke opstelling vergde tijd. En de directeur? Die werd ongemakkelijk. Hij wist niet waar hij aan toe was. Ik dacht te veel, voelde te weinig. En dat zag je.
Ik wilde te veel tegelijk: een mooie houding, de toren van Weert op de achtergrond, een krachtig lichtspel – allemaal in één beeld. Maar in plaats van één sterk beeld kreeg ik dertien schetsen – geen ervan af.
Mijn les daar? Hou het simpel. Focus op één idee, één sfeer, één moment. Zorg dat je model weet wat je doet – en waarom. Want een goed portret is geen verzameling techniek, maar het resultaat van vertrouwen.
Het resultaat: een beeld dat technisch prima is, maar emotioneel leeg blijft.

PROFESSIONELE PORTRETFOTOGRAFIE IS MEER DAN TECHNIEK
Een jaar later mocht ik de vice-directeur van ASML fotograferen. De omstandigheden waren veel moeilijker: coronamaatregelen dwongen ons naar buiten, het was lente met keihard zonlicht, en ik kreeg hooguit dertig minuten.
Maar dit keer wist ik wat ik deed.
Ik had geleerd om te kijken. Om te luisteren. Om te werken met wat er ís, in plaats van tegen de omstandigheden in te boksen. Geen ingewikkeld plan, maar een heldere focus: hoe breng ik rust, hoe maak ik contact, hoe laat ik iemand zichzelf zijn?
Ik vond een plek onder een betonnen overkapping. Ondanks het harde licht lukte het me om rust en balans in de compositie te brengen.
De shoot leek afgerond. Ik was mijn spullen al aan het opruimen, in gesprek met de directeur. En toen gebeurde het: hij ging ontspannen staan, zijn gezicht verzachtte, zijn houding werd krachtig maar natuurlijk. "Blijf zo staan," zei ik. Ik pakte mijn camera en maakte nog één foto. De instellingen waren niet ideaal, de belichting eigenlijk te donker. Maar de sfeer was precies goed. Het werd het sterkste beeld van de hele shoot. De techniek kon ik achteraf nog bijwerken – het moment zelf, dat moest je vangen terwijl het er was.

EEN AUTHENTIEK PORTRET BEGINT BIJ RUST
Als mensen bij mij een shoot boeken, kopen ze geen druk op een knop. Ze kopen een proces. Ze kopen ervaring. Rust. Oprechtheid.
Als professionele portretfotograaf in Eindhoven weet ik wanneer ik moet stoppen met praten en moet beginnen met kijken. Wanneer ik moet bijsturen en wanneer ik moet laten ontstaan.
Een goede zakelijke portretfoto is geen houding. Het is een ontmoeting. En dat zie je terug in het beeld.
BENIEUWD WAT IK VOOR JOU KAN BETEKENEN?
Wil je een professioneel portret laten maken voor je website, LinkedIn of team? Authentiek, ontspannen en met impact?
Bekijk voorbeelden van zakelijke portretten op of neem direct contact op. Dan bespreken we samen wat jij wilt uitstralen – en hoe we dat zichtbaar maken.
Comentarios